Hoppa till innehåll
13 juni 2011 / sync

Tjejer kör bättre än höns.

När jag var liten så kunde man se den dekalen på vissa riktigt coola Volvoraggarbilar på landsbygden.

Tjejer kör bättre än höns?

Män kör som höns. Ryckigt och och lite nervöst, rädda att komma sist fram.
Tjejer kör alltså lite bättre? Än oss.

Bevis? Se nedan

—–

Jag är ganska stor. Relativt till medelsvensken vill säga. Det är jag som står och poserar så fint, två meter lång med hjälmen på huvudet. Hjullastaren på bilden här under är också stor, typ åtta meter hög. Den är stor relativt till ungefär vad som helst. Gäller även i Norrland.

Sync har ibland lite jobb uppe i norraste Norrland. När vi var där en gång passade vi på att besöka dagbrottet i Aitik. Där finns det coolaste man kan tänka sig i maskinväg. Hjullastaren som var inne på service i verkstaden och riktiga monstertruckar på 220 ton. På bilden ser det kanske inte så imponerande ut, men hjulen är 4 meter höga och truckarna kan ta mer last än 15 vanliga lastbilar.

När vi åkte runt i, som det kändes då, en pyttepytteliten turistbuss nere i stenbrottet så berättade chauffören att det var rätt många tjejer som körde de här dumprarna. Tjejerna var bättre förare, körde skonsamare med mindre slitage på grejorna och med färre olyckor. Där ser man.

Nu är det inte bara i Norrland man har stora maskiner. Det finns ju även i Göteborg. Förstås.

Under en period i mitt yrkesliv så byggde jag mycket i Göteborgs Hamn. Där finns det också monster. Grensletruckar som staplar containrar i tre våningar under sina gigantiska ben. Teleskoptruckar som är sex meter breda och lätt bollar med en container på 30 ton. Även där är kvinnliga förare välkomna och uppskattade, men få.

—–

Nu är jag inte så över sig förtjust i att någons kön/nationalitet/sexpartner skall vara vägledande för chansen till anställning. Jag tycker att den som bäst kör monstertruck skall köra monstertruck, vi andra kan göra något annat. Men jag tycker det är ganska roligt när tjejer gör utför traditionellt manliga jobb bättre än traditionellt manliga män.

Under min tid i byggbranschen har jag träffat få kvinnor som brutit sig in i den manliga domänen – bygget. Vi gjorde ett tappert försök och fick till det rätt bra i ett projekt, men det var kanske också den enda gången. Det finns lite att jobba med i vår bransch, det är inte bara antalet kvinnor per kvadratmeter, vi kan justera vår jargong, tagga ner lite på machostämningen och hoppas på att åtminstone en Anton Hysén vågar kliva fram och konstatera att bögar också kan snickra.

Så jag kan bli lite less när man läser en artikelserie i DN  med namnet ” MANNEN – VINNARE ELLER FÖRLORARE?”. Artikeln med rubriken ”Gubbarna är mycket mer macho” handlar om elever som är på väg in i branschen och som redan fått med sig en god portion gammeldags attityd. Suck.

Imorgon: Atmosfären i männens omklädningsrum”
(spänningen är olidlig)

—–

3 kommentarer

Lämna en kommentar
  1. Viktoria / Jun 13 2011 22:07

    Gruvorna är inte att leka med! Jag gillar att man måste sätta på en cykelflagga på personbilarna för att man ska synas… :)

    Det här ligger mig varmt om hjärtat. Vårt gemensamma arbetsklimat. Kanske för att jag sitter mitt uppi det varje dag. Kan vi inte bara bestämma oss för att föregå med gott exempel. Visa både med handling och ord att vi vill ha förändring? Diskussion och medvetenheten. Både för unga mäns och för unga kvinnors framtid. För det här är en fråga för alla inte bara för kvinnor eller män.

    Fördelarna i branschen överväger helt klart! Om jag ska spetsa till det lite kan jag faktiskt inte för mitt liv förstå varför fler kvinnor inte vill jobba inom branschen? Jag har ju roligt på jobbet varenda dag! Skitskoj! Häftigt är det också. Utmanande och inspirerande. Som i fredags då killen (men oj så förvånande) i grävaren ringer och har grävt av en vattenledning. Vatten. Mycket. Fort! Ingen dag är den andra lik, det blir sällan tråkigt.

    Bra betalt är det också. Åhh nej, får man verkligen säga så?! Jamenabsolut! Så klart får man det. För det betyder mycket, pengarna. Även om så många andra saker kommer före så betyder inkomsten en hel del.

    Arbetskamraterna är en annan jätteviktig del. Betydligt viktigare än pengarna. Själv har jag superkollegor! Kompetenta, roliga, inspirerande, utmanande och omtänksamma.

    Visst finns det nackdelar. Och ja, jag har råkat ut för många av dem. Jag skrev en lång lista och nu suddade jag allt. Varför fokusera på det som är negativt? Det är vi tillräckligt bra på ändå. Uppenbarligen. Nej, positiv förstärkning är grejen. Gör branschen attraktiv för alla. Från start till mål.

    Få tjejerna att känna peppen. Killarna också för den delen. Inte bara för att, som de två unga killarna säger ”Det skulle vara mycket lugnare på lektionerna om det var blandat.” utan för att branschen behöver kompetensen. Det är ofattbart naivt att tro att vi skulle vara på topp då vi ”väljer” bort 50% av befolkningen. Nåja, jag överdriver lite men nästan…

  2. Ann-Katrin / Jun 14 2011 10:50

    Bokmärke på den posten. Den stickern var den absolut roligaste min pappa visste när jag var yngre och mitt svar var det du säger: KLART vi gör, män kör som höns. Elakheter fick med elakheter bedrivas helt enkelt. Tacka F-N för att jag blev som jag blev ;-)
    Hårdhudad och tuff på utsidan.
    Insidan talar vi inte om.
    (Fast jag gillar förståss lilla pappa ändå, bara inte allt runt honom även om även han slipats av med åldern.)
    Kvinnor i stora hjullastare och så vidare är lysande, just för att så många blir så förvånade.

  3. gj / Jun 14 2011 11:33

    Vinnare eller förlorare?
    Alla förlorar i nuläget.

    Ensartade arbetsplatser är inte bra. Jag (man) minns när vi hade syfabriker med bara tjejer – gode gud!
    Det var när pin up -bilder/almanackor (inte porr) i industrin diskuterades. Elektriker som skulle laga något en måndag på syfabriken berättade rodnande om samtalen mellan tjejerna. Eller om skvaller och mobbning mellan dem.
    Det är inte så stor skillnad idag.
    Dominans av tjejer eller dominans av killar – det är ”dominans” som är problemet.

    Det är inte bara tjejer som måste sätta upp en tuff fasad i byggbranschen. Många killar har ett ”annat ansikte” på jobbet.
    Jag tror inte att de trivs särskilt bra med det. En massa floskler, jargong osv blir ytligt och rätt tjatigt.
    (”På jobbet, är det jag som bestämmer hemma.”)

    Varför skall en tjej behöva vara tuff för att platsa? Varför måste man köra monstertruck? Varför på killarnas vilkor?
    Kan inte en tjej få ha sidenrosett i håret, vara snaggad (eller vad hon nu gillar), vara tjej, och göra ett bra jobb – inte nödvändigtvis bättre än andra?

    PS
    Viktoria, du överdriver inte. Att bara välja i halva sortimentet i byggbranschen är korkat. Så är vi inte ”på topp” heller; bara i en lång uppförsbacke.

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 564 andra följare

