Twitter i byggbranschen dröjer nog ett tag, va?

Sync driver ett flertal tveksamt framgångsrika forskningsprojekt och utvecklingsarbeten. I ämnet ”Sociala medier i Byggbranschen” så utforskar vi för närvarande Twitter. Det går så där. (Facebook har vi ju avhandlat tidigare)

Läser man bloggar som den här så man väl förmodligen bevandrad med hur det funkar. Man blir follower på valfri twittrare, sen får man ett flöde av små meddelanden. Meddelanden på max 140 tecken, som sms fast riktat till hela världen. Det är högt och lågt. Mediafolk, politiker, redaktioner och reklambranschen skickar runt mycket till varann, den saken är klar. En klubb för inbördes beundran, tror jag. Extrapoäng för bra punchlines och färskt smaskigt skvaller.

Byggbranschen på Twitter är mer tråkig ändå, några blänkare från Skanskas informationsavdelning kommer ibland.  Suck. Vi ligger alltid lite efter (Centerpartiet borde kolla upp detta snarast)

——

Men men. Forskning ger inte alltid frukt direkt. Vi fortsätter. Eftersom Sync är blygsam till sin person så followade jag bara en handfull, de viktigaste, Wayne NilssonMrs Li, Brorsan och Obama. Då kan det bli som det inklippta tweetsen nedan. Det blir liksom en giganternas kamp om väsentligheter…



eller hur…

——

En av dem som Sync följde (men numera oföljer) är lite guru i just Sociala medier. Shit vilket flöde med information som strömmade från honom. Det gick ju inte en kvart utan att han minibloggade, kommenterade tidningsartiklar, skällde på SJ och skickade vidare tweets som tyckte var skojiga. Dessutom kom det uppdatering när han var på ICA Maxi med karta bifogad och allt! Så mycket koll på någon tror jag inte jag vill ha, inte ens mina närmaste.

Nej, jag är möjligen lite pessimistkonsult i detta men jag ser inte vad Sync eller Syncs kompisar i byggbranschen skall tjäna på Twitter. Jag ser liksom inte nyttan. Brorsan snackar om att ”bygga sitt personliga varumärke” men han kan väl inte direkt heller förklara det fina i kråklåten. Vi får väl se, återkommer om ett år kanske.

Min bror har för övrigt en förmåga att driva med sådana här allvarliga saker, här är han ute på djupt vatten men överlever. Tur för honom.

4 reaktioner på ”Twitter i byggbranschen dröjer nog ett tag, va?

  1. Jag känner mig mycket hedrad av att vara utvald av dig i det sällskapet 😉

    Jag menar, tillsammans med Brorsan och allt.

    Men jag vill bara varna dig. Jag är en urusel twittrare. Jag hinner inte.

    • Jag vet, jobba, baka bröd, jobba mera, rocknrollhelg… det är mycket nu.

      Brorsan får nog twittra vidare själv, han jobbar ju med reklam (de har tid i den branschen:)

Lämna en kommentar