Ny PBL sätter fart på kommunerna?

Sync går på kurs. Vi skall bli kontrollansvariga.

Det är vuxenskolan i Lerum som ordnar en pilotutbildning. Det är en ganska intressant situation för en byggnörd. Förmodligen lite mindre intressant för en sju åtta miljarder av Plantens Jordens övriga befolkning dock.

En sak i nya PBl som kan bli väldigt bra är att bygglov skall vinna laga kraft och att kommunen ser till att informera grannar, delge dem som trilskas och tvinga fram ett gällande beslut. Det har varit ett bekymmer för oss att det nästan vem som helst har kunnat ställa till oreda i i bygglovsärende när det redan är byggt och klart. Den förändringen känns bra.

Däremot har jag lite skeptiskt till några andra förändringar. Det gäller då främst det utökade jobbet för kommunernas tjänstemän. Inte så att jag tycker det är fel med tillsyn, tvärtom – det är bra. Men jag undrar om man har skaffat sig resurserna för att fixa detta.

Vi fick lyssna på Lerums Kommun och hur de tänkt sig jobba i fortsättningen. Ambitionen är att de skall besöka alla arbetsplatser minst två gånger. OBS, vi snackar alla bygglovsärenden – och det är många!

Jag ser framför mig hur det blir bekymmer av administrativ och byråkratisk art. Låt säga att anmälan kommit in, alla handlingar ligger på bordet men på grund av arbetsbelastning kan kommunens besök på plats och därmed startbesked inte komma och byggstart får formellt inte ske.

Kommunen skall öka tillsynen på plats och KA skall närvara när kommunens tjänstemän besöker arbetsplatserna. På ett litet ynka bygglov kan det bli avsevärt mycket och dyrt byggkonsultande om man skall besöka platsen vid flera tillfällen för möten. Jag säger inte att det är fel, men det kommer kosta pengar för kunderna.

I slutet på bygget skall kommunen återigen besöka platsen, sen skall kontrollansvarige skicka in alla papper och få ett slutbevis innan kunden eller kundens kund tar byggnaden i bruk. Detta gäller formellt även i en ombyggnad där folk redan bor eller jobbar. Det finns mängder med invändningar här. Till exempel att vi sällan kan få till en bra injustering av ventilation innan bygget varit i drift ett tag. Eller att man tar del av bygget i drift, till exempel i ett bostadsområde med stegvis inflyttning.

Den trevliga kvinnan från Lerums Kommun som höll i lådan på kursen i torsdags bet sig nog i läppen så fort hon undsluppit sig ”vi kan nog tänka oss interimistiska slutbesked i vissa fall”. Jag högg som en kobra och beställde interimistiska slutbesked på alla kommande projekt.  Av princip. Alltid interimistiskt.

En annan grej är lite mer av rättvisekaraktär. Precis som kommentatorn Henrik noterade här igår så hamnar säkert privatkunderna i kläm. Kravet att du skall ha en certifierad kontrollansvarig kommer bli besvärligt för många. Vi som utbildar oss får såna där fina diplom jobbar ju helst med våra återkommande proffskunder. Värst blir det för privatkunder ute i glesbygden, där var det struligt redan tidigare men då kunde ju byggaren till nöds fixa formalian, den dörren är stängd och låst nu.

—–

Så. Storm i ett vattenglas kanske.

Det tar ett tag tag sen bildas en praxis, det är klart. Tills dess kan stelbenta byråkrater och osäkra rutiner ställa till problem.

Den ”i princip omätbara besparingen” som skall infinna sig i form av högre kvalitet och mindre fel har jag svårt att spåra i dagläget. Men jag kanske är pessimist?

—–

Mer om detta här på bloggen och hos Fredrik på Byggvärlden

—–

8 reaktioner på ”Ny PBL sätter fart på kommunerna?

  1. Fråga den/de närvarande kommunerna när/om de kommer att ta ut full kostnadstäckning i bygglovsavgifterna?
    Som det spekulerats om innan här på bloggen så stiger ju avgifterna, men de täcker inte kommunens kostnader.
    Det är en het fråga idag i vår kommunstyrelse, frugan sitter ju med där numera, samt i omsorgsnämnden, ett kommunalt område som alltid behöver mer pengar och där slipar man knivarna nu.
    Så, vart räknar t.ex Lerums kommun med att hamna i kostnadsökningar, samt hur stor del kan de ta ut i kostnadsökningar genom avgifter?
    Och är det rätt att kommunens invånare ska subventionera sommargästers bygglovskostnader via skattsedeln t.ex?
    Samt, kommer svartbyggandet att öka iom de nya reglerna? För att inte nämna Göteborgsandan, kommer mutor att bli vanligare? Slutar vi som i Italien, två års väntan eller betala via rätt byggare och du kan bli klar inom några månader?

    • Ja du, sommargästproblemet har vi inte riktigt tittat på än. Jag vet inte hur kommunerna tänkt sig lösa biffen. Det behövs folk och det behövs pengar att betala löner eller arvoden. Sannolikt har man en begränsad budget och intäkterna kan knappast regleras enligt principen för tillgång och efterfrågan, det måste finnas en prislista som gäller för alla. Det gummiband som återstår då är långa handläggningstider.

      Så kostnaden att få bygglovet kommer vara relativt fast. Kommunens kostnad för att hantera sitt uppdrag kommer säkert bli ett internt trätoämne.

      Det jag tror kommer bli den stora kostnaden är att vi får väntetider på startbesked och att hanteringen i samband med slutbesked blir för långsam. Skall det skötas korrekt och formellt behöver vi förlänga alla byggtider i nationen Sverige, det kan kosta miljarder.

      • Beror på hur man ser det.

        Jag har ägnat dagen åt ett slags utvecklingssamtal med en halvstor byggfirma. Vi pratade om deras ledningssystem och utveckling av platsledningen. Återkommande är när det skiter sig så är det planering som brister och ofta att det för dåliga resurser på platskontoret. Man kan tolka det det som för korta byggtider när platschefen kommer yrvaken till ett projekt, utmattad av det nästan avslutade jobbet han precis haft. Han förberedelse på plats kan vara noll timmar, det borde vara ett par månader.

        En käpphäst jag har är att vi disponerar vår tid dåligt överlag. Det är lojt och mysigt i början av projektet, sen ökar intensiteten för att sluta i ursinnigt tempo, tyvärr också ibland i kaos och sammanbrott. Jag menar att produktionstiden mycket väl kan vara kort

          om

        den är välplanerad och rätt använd.

      • Förväntas man lämna in kompletta bygghandlingar innan man får sitt startbesked, eller är det bara någon form av systemhandling som förväntas?

        Ganska massiv kulturändring som måste till i branschen om det handlar om bygghandlingar. Jag kan nog nästan räkna de totalentreprenader jag varit med om på en hand, där handlingarna varit klara i god tid innan byggstart 😉

        Spelar ingen roll hur mycket tid man tilldelar om man inte får fart på projektörerna. En lång projekteringstid snarare motverkar detta. Det är kniven på strupen som gäller om det ska hända något 😀

        Entreprenörerna i sin tur hatar ”torrsim” och vaknar inte riktigt förrän spaden är i backen. Svårt som projektör att få dem att tycka till om ritningar och dylikt innan de rent faktiskt är igång och bygger.

        Intressant om det skulle vara lagstiftning som tvingade fram denna framförhållning.

      • Det har vi inte riktigt koll på än. Men ja, i princip så verkar det vara grundinställningen at allt skall finnas på bordet redan i ansökan.

        Vår kompis Robert på Archicon snackade med en byggherre igår som sa att de krävde namnet på KA och förslag till kontrollplan dessutom.
        (Det ser ut att bli goda tider för byggkonsulterna …;) )

  2. Ja, jag håller med dig Sync om disponering av tiden.
    Likaså att arbetsledningen är underdimensionerad. Ibland är de inte ute på bygget knappt. Ett viktigt arbete som inte värderas tillräckligt.
    Men man måste ha plats för oförutsett. Och har man inte skött sig i början så måste långspurten komma tidigt eller tiden ökas. Det finns ju skiftarbete i andra branscher.

    Henrik. Ja, det behövs tidplan för konsulter också. Och piska, men att inte använda tillgänglig tid kanske beror på vad TE köper.
    Var glad att du får handlingar i en TE. Har kommit in sent i en TE där handlingarna inte skulle räcka för bygglov idag.
    Är tre veckor från inflyttning och man river istället för bygger. Brandskyddet är fel, är inte klarlagt och handlingar och verklighet har få beröringspunkter. Stommen är inte stabiliserad. Osv………
    Här behövs inte nyaKA, besiktningar o d utan en haveriutredning.

  3. Pingback: Ny Plan och Bygglag trätt i kraft – Post och Inrikes-tidningar är vinnaren « En Socialkonservativs tankar

Lämna en kommentar